sunnuntai 18. syyskuuta 2016

EKA KOULUVIIKKO!

Helouuu!

Nyt oon vähän kertomassa mun ekasta kouluviikosta ja siihen liittyviä juttuja! Alotin koulun siis tän viikon maanantaina ja alotin sen puoltoista viikkoa myöhässä, koska koulun päässä oli ollut ongelmia paperihommien kanssa. Mua se ei kyllä suoraan sanottuna pahemmin haitannu, koska sain nukkua pitkään ja nauttia lämpimistä säistä ja tehä kivoja juttuja. Kouluun meneminen ei kuitenkaan tuntunu pahalta ajatukselta, sillä Suomen päässä koulut oli alkanu jo kuukausi sitten ja mulla oli yli kolmen kuukauden loma takana, eli pisin 10 vuoteen. 

Eka koulupäivä kuitenki kyllä jännitti, etenki koulumatkalla tuntu aika pahalta. Jännitin enimmäkseen sitä, että miten kaikki lähtee käyntiin, tuunko oleen ihan hukassa ja tuunko saamaan ollenkaan kavereita vai oonko koko ajan yksin. Mun eka koulupäivä alko liikuntatunneilla, mikä osottautukin oikeestaan tosi hyväksi jutuksi, koska silloin pysty myös puhuun ihmisille. Mulla kävi siis ekan koulupäivän kannalta ihan parhain päin: mulla oli päivän alusta asti ihmisiä ketkä oli musta kiinnostuneita ja ketkä halus puhua mulle, eikä koko 9 tunnin koulupäivänä tarvinnu olla hetkeäkään yksin. Yleisimpiä kysymyksiä mitä mulle esitettiin oli tietenkin nimi, ikä, mutta myös erityisesti oltiin kiinnostuneita, jos poltan (sillä täällä vähintään puolet oppilaista polttaa) ja jos mulla on poika- tai tyttöystävää.

Suurimmaksi osaksi tunnit on samassa luokassa samojen ihmisten kanssa, mikä on kiva koska silloin näihin ihmisiin tutustuu paremmin ja tää mun luokka vaikuttaa tosi kivalta. Oon prèmierellä, eli ranskan lukion toisella vuosiluokalla kolmesta vuodesta ja tällä luokalla kai kaikki on 99-syntyneitä. Tässä luokassa on vaan 17 oppilasta, ja yks poika tästä luokasta osaa puhua englantia sen verran, että on osannu kohtuu hyvin kääntää enkuks mitä tunnilla on meneillään, kun istun sen vieressä tunneilla - en siis oikeestaan tajua tunneilla mitään. Kaikki kenen kanssa oon puhunu on yrittäny puhuu mulle englanniksi, mutta näitten englannin taso on tunnetusti aika huono. Sen verran kuitenkin osaavat että tajuan suurimmaks osaks mitä seuraavaksi tapahtuu. Ranskaa yritän myös parhaani mukaan puhua ja aina silloin kun ei tuu mieleen yhtään miten asiaa ilmaista ranskaksi, käytän englantia. 



Kouluruoka on tässä koulussa ihan älyttömän hyvää, alkuruokavaihtoehtoja on aina 3-4 erilaista, yleensä tosi hyviä salaattijuttuja, jälkkärivaihtoehtoina jogurttia, juustoja, leivoksia ja rahkoja yms., sekä pääruokavaihtoehtojakin on monesti 2-3. Ruoka on siis tosi hyvää, se on täällä itse ekologisesti tuotettua, sillä tän lukion opiskelukin painottuu just tällasiin aineisiin, biologiaan ja muihin maantieteisiin. 


Ekasta kouluviikosta selvisin siis oikein hyvin! Mulla on ollu koko ajan ihmisiä kenen kanssa olla, oppilaat on mulle tosi mukavia, eikä opiskelu tunnu vielä tylsältä tai raskaalta, sillä opettajat ei anna mulle läksyä, enkä tajua vielä mitään tunneilla. Englannintunnit on tietenkin poikkeus, silloin tajuan kaiken englanniksi puhuttavan, tää englanninopettaja puhuu todella hyvää englantia ja hän pyysi mua jo ekalla tunnilla avustamaan muita oppilaita englannin kanssa. Maanantait ja tiistait tulee oleen rankkoja, sillä molemmat kestää 8.25-17.15, eli koulua on lähes 9 tuntia. Keskiviikkoisin koulu loppuu onneksi jo 12.10 ja torstaina on vähän hassu lukujärjestys, sillä mulla on aamulla 8.25-12.10 tunteja, joitten jälkeen mulla on 4 tunnin tauko ja vielä sitten iltapäivällä yks ranskan tunti 16.25-17.15. Perjantaina koulu alkaa vasta 9.20 ja päättyy 15.15, eli ei oo niin rankka päivä onneksi. 

Tietenkää tää koulunkäynti ei tuu oleen mitään lomaa, eikä oo ollukkaan sillä koko ajan tunneilla yritän kääntää tunnin aiheeseen sopivia sanoja ja yritän pysyä mukana tunnilla, mutta ekan viikon jälkeen on ainakin ihan kiva fiilis tästä, eikä huomenna tarvi mennä kouluun ikävä tunne mahassa. Pitkiin koulupäiviin on tottuminen, mutta kunhan meen ajoissa nukkuun ja syön aamupalan niin eiköhän se siitä. :)

Eveliina 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti