maanantai 12. syyskuuta 2016

Pari viikkoa ja melkeen kolmaskin

HEII!

Nyt tulee siis pintapuolista päivitystä mun ekasta vajaasta kolmesta viikosta! Aika on menny ihan yllättävän nopeasti, vaikka toisaalta tuntuu että täällä ois ollu jo kauanki. Mulla henkilökohtaisesti tää alku tähän mennessä on suurilta osin menny tosi hyvin, en oo potenu ollenkaan koti-ikävää lähtöpäivän jälkeen. Tietenkin läheiset ja kivat jutut Suomesta on mielessä, mutta oon todella iloinen että oon täällä. 


Asun tällä hetkellä siis ihan Lyonin kupeessa, bussilla keskustaan menee noin 25-40 min. ruuhkasta riippuen ja autolla menee vaja 10 minuuttia. Lyoniin pääsin heti ekana kokonaisena ranskapäivänä mun kahden naapurin kanssa jotka on mun hostiskän sisarenlapsia, toinen 25-vuotias nainen ja sen 18-vuotias veli. Tää mun asuinpaikka sijaitsee "mäen" päällä ja se on tosi siistiä sillä joka kerta Lyoniin matkatessa näkee upean näkymän lähes koko suurkaupunkiin. Ensimmäisenä päivänä Lyonissa olin todella väsynyt, mutta kaupunki oli silti todella upea. Käytiin sillä kertaa Confluence-nimisessä isossa ja todella siistissä kauppakeskuksessa, jota vastapäätä pienen joen toisella puolella on monia yrityksiä sekä kuulemma erittäin kalliita asuntoja. Sieltä mentiin pienen laivan kyydissä lähemmäs keskustaa ja näin samalla hieman Lyonin vanhaa kaupunkia. Keskustasta mulle näytettiin iso Bellecour-niminen aukio, mikä on Lyonin kuuluisin aukio, vaikka se onkin vain tyhjä iso aukio, jonka keskellä on suuri hevospatsas. Aukion vierestä lähtee pitkä pitkä katu täynnä kauppoja ja kahviloita, jota pitkin kävelimme hetken aikaa. Koska päivä oli todella kuuma kaupungilla oloon, +34 astetta, päätettiin tän jälkeen lähteä takaisin kotiin uimaan.




Tällä perheellä on siis uima-allas (ja ihana poreallas) ja oon kyllä suomalaisena ottanu siitä kaiken irti, varsinkin kun muutamaa päivää lukuun ottamatta kaikkina päivinä lämpömittari on näyttänyt yli +30 ja aurinko on paistanut pilvettömältä taivaalta. Olin kyllä ennen lähtöä kattonut Lyonin säätiloja, mutta näin kivoja rantalomasäitä en ollut kyllä osannut odottaa. Kesävaatteita onneksi on mukana ja nyt on kivat brunarajatkin hommattu! 



Mulla tässä perheessä on siis 14-vuotias hostsisko ja tätä hostveljeä en ees kerennyt nähdä, sillä se lähti Brasiliaan vaihtoon päivää ennen kuin saavuin ite tänne. Sain siis hänen huoneen, mikä on kyllä aika iso ja tosi viihtysä, lukuunottamatta seinillä olevia koripallojulisteita. :) Tää talo on kohtuu iso, periaatteessa kolmikerroksinen, sillä pohjakerroksessa on varaston lisäksi pieni "kuntosali", infrapunasauna, sekä joitain pelipöytiä.



Oon "vähän" myöhässä tän ekan päivityspostauksen kaa täältä käsin ja on vaikeeta valita vaan muutama juttu mistä kertoa, sillä tän vajaan kolmen viikon aikana oon kerenny tehdä jo vaikka ja mitä, mutta jatkossa tun kirjottaan tiheämmin että siisteistä jutuista voi kertoa enemmän kuin tällä kertaa. Tuun myös laittaan enemmän kuvia koska kuvat on kivoja ja nyt en niitä laita koska on liian vaikeaa valita kaikista tapahtuneista vaan muutamia.



Näitten vajaan kolmen viikon aikana on siis ollu paljon kivoja juttuja ja tässä esimerkkejä: oon tavannu monia monia kertoja älyttömän monia vaihtareita eri puolilta maailmaa Lyonissa mikä on ehkä siisteintä ikinä, oon saanu puhuu sikana englantia ja yrittää puhua ja oppia ranskaa, oon käyny ranskalaisessa leffateatterissa (joka oli ihan törkeän iso), oon syöny niin paljon uusia hyviä ruokia ja myös vähän pahempiaki, oon exploorannu Lyonia sekä päivänvalossa että pimeällä ja oon todennu sen älyttömän kauniiksi ja kivaksi (suur)kaupungiksi, nauttinut kuumista säistä altaalla, nähny Lyonin lisäksi muutaman muun niiiiiin kauniin paikan ja saanu tuntea onnellisuutta nukkumaan mennessä.

Tällasta tällä kertaa, 
Eveliina

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti